Fagdag om spillutvikling

Stein Llanos-Ytre fra Danvik folkehøgskole kan spill. Han har mastergrad i medieteknologi og spill fra Danmark og har jobbet som spillutvikler både i Norge og utlandet. Stein kom for å snakke med våre elever om hvordan man jobber med utvikling og testing av spill og for å gi noen elever tilbakemelding på sine egne spillprosjekt.

Engasjert: Stein Llanos-Ytre har elevenes oppmerksomhet.

Et spill kan være stort og smått i omfang. Stein forteller oss om viktigheten av spillets «core mechanics», som kan være bl.a. skyting. Han formidler dette med stort egasjement og et levende kroppsspråk som gjør at elevene følger med.

Fullt hus: 30 elever på plass, og alle er våkne.

Stein går videre inn på viktigheten av å teste spillet sitt, og viser til forskning om at man kun trenger fem spillere til å avdekke feil med et spill. I utviklingsprosessen er det viktig å sørge for at spilleren forstår spillet, gjør det enkelt og kun innfør nye element dersom det faktisk gjør spillet bedre. Flere av elevene fikk konkrete tilbakemeldinger på dette av Stein.

Feedback: Marius (t.h.) og Markus i vg1 fikk tilbakemelding på sitt spill.

Når man jobber i en team for å lage et spill, må man jobbe ut i fra medlemmenes styrker. Samtidig må man ha litt å strekke seg etter. Marius og Markus lager spill sammen fordi Marius er god på 3D modellering i Blender og Markus er god på funksjonalitet og programmering i Unity. En annen gruppe som har drevet med spillutvikling som ungdomsbedrift, T113 studios, fikk også tilbakemeldinger på retningen i sitt spill.

T113 studios: Ådne (t.v), Fredrik og Theodor får tilbakemelding av Stein.

Dette var også nyttig for faglærerne som fikk verdifullt faglig påfyll og elevene som fikk en litt annerledes skoledag